Můj soukromý neoficiální průzkum českého knižního trhu
Aneb: Kdo a kde kupuje naše knihy?
Občas si dělám takový malý průzkum. Podle toho, co mě zajímá a co zrovna jako spisovatelka nebo jako nakladatelka (vydávám si jen svoje e-knihy s fantasy a sci-fi povídkami) potřebuju vědět a řešit. A protože už těch dat mám hodně, napadlo mě, že napíšu článek o všem, co se objevilo v anketách tady ve fb skupinách. Tenhle text je tedy analýzou a souhrnem anket, vytvořených pro facebookové skupiny lidí kolem psaní a knih. Berte ho s rezervou, ale snad pomůže všem, kdo si knihy sami vydávají, chystají se na to, nebo své už vydané knížky potřebují propagovat.
Tištěné/papírové knihy
Klasickým knihám je už dlouho prorokován ústup. Přece jen, všechno se zdražuje, knihy pro mnoho lidí nejsou nezbytné a navíc jsme zemí s velmi hustou sítí knihoven. Odteď mají knihy 0%DPH, takže někteří očekávali jejich masové zlevnění, k čemuž podle melho pozorování zatím nedošlo. Taky se pořád tvrdí, že se bude vydávat míň knih. V klasických nakladatelství je to možná i pravda. Mimo ně však silně narůstá počet autorů, ochotných vydat si knihy prostřednictvím crowdfundingu nebo samonákladem.
Odkud jste se dozvěděli o knize, kterou jste si naposled koupili?
Výsledky ankety:
Od autora osobně 14%
Z reklamy na facebooku 13%
Z oblíbeného knižního e-shopu 12%
Podle knižních recenzí 11%
Dostal/a jsem ji 7%
Z edičního plánu nakladatelství 6%
Databáze knih 5%
Od kamarádů, známých 5%
Reklama mimo facebook 3%
Z besedy, autorského čtení 2%
Méně něž 2%: Podcast, náhodně v obchodě, v knihovně, kupuju sérii, záložka, placka, reklama na konci jiné knihy, leták z knihkupectví, plakát
Kde nejčastěji vybíráte a kupujete papírové knihy?
Ve velkých knihkupeckých domech, jako jsou Knihy Martinus, Dobrovský 30%
Velké e-shopy jako Megaknihy.cz, Palmknihy, Booktook 23%
Malá knihkupectví, nejbližší obchod s knihami 11%
Knihobot, antikvariát 6%
Přímo od nakladatele 5%
Veletrhy, výstavy, cony 4%
Knihobudky, místa kde jsou knihy k rozebrání zdarma 3%
Přímo od autora 2%
Přes Katalog KMČ nebo podobný ze školy 2%
Z Databázeknih 2%
Žánrová knihkupectví typu Arakis 1%
Hypermarket, Alza 1%
Trendy
- Zatímco reklamní odborníci tvrdí, že sdílení infa o knížkách jen tak nazdařbůh na sociálních sítích (většina autorů stejné nemá na nic jiného energii) nefunguje a prodeje nezvyšuje, podle průzkumu se zdá, že ano.
- Představa, že tím zásadním, kdo doporučuje čtenářům dobré knihy, je knihkupec, dneska už asi neplatí.
- To, jak si malí knihkupci stěžují, že je o nákup u nich malý zájem, bude, pro ně bohužel, asi pravda.
- Zvyšuje se důležitost, popularita (a zisky) velkých knihkupeckých domů – v Brně například nyní nový Martinus Brno se skvělou kavárnou
- Docela důležitá je role knižních e-shopů, o kterých se v odborných diskuzích moc nemluví, autoři s nimi nekomunikují a nezajímají se o ně.
- Nově se taky zvyšuje trend nejrůznějších knihobudek a míst, kde můžete nepotřebné knihy odložit a jiné si prostě vzít nebo půjčit. Zejména u starších knih to bude čím dál častější způsob získávání knih. Což je za mně fajn, protožeprostě ne každý na to ty peníze má a čtení mnoha lidem pomáhá udržet si psychickou pohodu.
- Já věřila v letáky z knihkupectví – teda asi marně? On to nikdo nečte? Stejné tak se věří v Klub mladých čtenářů a vliv letáčků, kteréděti dostávají ve školách – ale tady bude výsledek asi zkreslený publikem na fb.
- Někteří autoři si nechávají dělat plakáty (i velkoplošné), s tím, že to jejich knize pomůže – no, podle zjištěného se to moc nezdá.
To je pár dat o tištěných knihách – na výsledky dalších anket se podíváme příště.
Důrazně připomínám, že výsledky jsou pouze orientační – na Facebooku není vyvážené publikuma hodně záleží na tom, kdo kdy se vyskytuje na jaké stránce.
To, že procenta nesedí do stovky, vzniká tím, že někdo nevybere žádnou možnost a klikne na anketu, někdo zvolí více možností.
Pokračování o e-knihách a audioknihách najdete brzy tady.