Série knih o Harrym Potterovi, kterou napsala J.K. Rowlingová, vyšla postupně u několika nakladatelů, a to jak v originále v angličtině, tak v překladech do mnoha světových jazyků. Zde je přehled hlavních vydání:
Anglická vydání
- Bloomsbury Publishing (Spojené království)
- Harry Potter and the Philosopher’s Stone (26. června 1997)
- Harry Potter and the Chamber of Secrets (2. července 1998)
- Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (8. července 1999)
- Harry Potter and the Goblet of Fire (8. července 2000)
- Harry Potter and the Order of the Phoenix (21. června 2003)
- Harry Potter and the Half-Blood Prince (16. července 2005)
- Harry Potter and the Deathly Hallows (21. července 2007)
- Scholastic Corporation (Spojené státy americké)
- Harry Potter and the Sorcerer’s Stone (1. září 1998)
- Ostatní knihy vycházely ve Spojených státech amerických v podobných termínech jako ve Spojeném království, často s mírným zpožděním.
Česká vydání
- Albatros
- Harry Potter a Kámen mudrců (1997)
- Harry Potter a Tajemná komnata (1999)
- Harry Potter a vězeň z Azkabanu (2000)
- Harry Potter a Ohnivý pohár (2001)
- Harry Potter a Fénixův řád (2004)
- Harry Potter a Princ dvojí krve (2005)
- Harry Potter a Relikvie smrti (2008)
Další zajímavosti
- Knihy byly přeloženy do více než 80 jazyků a vydávány mnoha různými nakladatelstvími po celém světě.
- Originální vydání knih v pevné vazbě byla často následována vydáním v měkké vazbě a speciálními edicemi, jako jsou ilustrované verze.
Harry Potter se stal fenoménem, který ovlivnil celosvětovou kulturu a knižní trh, což vedlo k mnoha reedicí a speciálních vydání.
Příběh vydání první knihy o Harrym Potterovi, “Harry Potter a Kámen mudrců,” je známý tím, že ji několik nakladatelství odmítlo, než byla nakonec přijata. Zde je seznam některých z těchto nakladatelů, kteří knihu odmítli:
- Penguin Books
- Transworld (součást Random House)
- HarperCollins
- Simon & Schuster
- Orchard Books
Celkem bylo údajně 12 nakladatelství, která rukopis odmítla, než se dostal k Bloomsbury Publishing. Tehdy osmiletá dcera vedoucího Bloomsbury, Alice Newton, si přečetla první kapitolu a tak moc se jí líbila, že požádala o další kapitoly. To vedlo k tomu, že Bloomsbury nakonec knihu vydalo, což bylo zásadním krokem k celosvětovému úspěchu série.
Důvod odmítnutí?
Důvody, proč nakladatelé odmítli rukopis “Harryho Pottera a Kamene mudrců,” se různí, ale často se uvádějí následující hlavní důvody:
- Trh s dětskou literaturou: Někteří nakladatelé se domnívali, že trh s dětskou literaturou není tak silný a že kniha by neměla dostatečný komerční potenciál.
- Délka knihy: Některá nakladatelství považovala knihu za příliš dlouhou na dětskou literaturu. Bylo běžné, že dětské knihy byly kratší, a tak se obávali, že čtenáři neudrží pozornost.
- Nezajímavý obsah: Některým nakladatelům se příběh nezdál dostatečně zajímavý nebo originální. Nebyli přesvědčeni o tom, že by kouzelnický svět zaujal čtenáře.
- Neznámý autor: J.K. Rowlingová byla neznámou autorkou bez předchozích publikací, což mohlo vést k nedůvěře v její schopnost uspět na trhu.
- Tradiční přístup: Někteří redaktoři a nakladatelé měli tradičnější přístup k dětské literatuře a příběh o mladém kouzelníkovi jim nepřipadal jako vhodný nebo atraktivní.
Tyto faktory přispěly k tomu, že kniha byla několikrát odmítnuta, než ji Bloomsbury Publishing přijalo a vydalo. Tento případ je často citován jako příklad toho, že i úspěšné knihy mohou čelit mnoha překážkám, než se dostanou na trh.
První kniha série “Harry Potter a Kámen mudrců” (v USA známá jako “Harry Potter and the Sorcerer’s Stone”) se stala bestsellerem relativně rychle po svém vydání. Zde je přehled hlavních milníků, které vedly k jejímu rychlému vzestupu:
- Vydání ve Spojeném království:
- Kniha byla poprvé vydána 26. června 1997 nakladatelstvím Bloomsbury Publishing.
- V rámci několika měsíců začala získávat pozornost a pozitivní recenze, zejména v literárních kruzích zaměřených na dětskou literaturu.
- Ocenění a rozšíření povědomí:
- Kniha získala několik ocenění, včetně Nestlé Smarties Book Prize (1997), což významně přispělo k jejímu růstu popularity.
- Pozitivní recenze a doporučení od knihkupců a knihovníků také hrály důležitou roli.
- Vydání v USA:
- Scholastic Corporation získala práva na vydání knihy v USA a vydala ji 1. září 1998 pod názvem “Harry Potter and the Sorcerer’s Stone.”
- Během krátké doby se kniha dostala na seznamy bestsellerů v USA.
- Nárůst prodeje a mezinárodní popularita:
- Díky silné marketingové kampani a ústnímu předávání se kniha rychle stala bestsellerem nejen v anglicky mluvících zemích, ale i mezinárodně.
- V roce 1999, tedy přibližně dva roky po prvním vydání, se kniha stala globálním fenoménem a dosáhla čelních příček bestsellerových žebříčků.
Díky těmto faktorům se “Harry Potter a Kámen mudrců” stal bestsellerem relativně rychle po svém vydání, a to jak ve Spojeném království, tak v USA a postupně i v dalších zemích. Série se následně stala jednou z nejprodávanějších knižních sérií všech dob.
V USA tedy kniha vyšla až na základě toho, že už byla dobrá v GB?
Ano, vydání knihy “Harry Potter a Kámen mudrců” ve Spojených státech se uskutečnilo až poté, co dosáhla úspěchu ve Spojeném království. Zde je podrobnější pohled na tento proces:
- Úspěch ve Spojeném království:
- Kniha byla poprvé vydána ve Spojeném království 26. června 1997 nakladatelstvím Bloomsbury Publishing.
- Po vydání kniha rychle získala pozitivní recenze a začala získávat ocenění, například Nestlé Smarties Book Prize v roce 1997.
- Zájem zahraničních nakladatelů:
- Díky úspěchu ve Spojeném království se začali o knihu zajímat zahraniční nakladatelé.
- Na knižním veletrhu ve Boloni, kde je každoročně prezentována dětská literatura, si kniha získala pozornost mezinárodních vydavatelů včetně Scholastic Corporation z USA.
- Nákup práv a vydání v USA:
- Scholastic Corporation zakoupila práva na vydání knihy ve Spojených státech za přibližně 105 000 USD, což byla v té době vysoká částka za práva na dětskou knihu.
- Kniha byla vydána v USA 1. září 1998 pod názvem “Harry Potter and the Sorcerer’s Stone.”
- Úspěch v USA:
- Díky silné marketingové kampani a již existujícímu povědomí o úspěchu knihy ve Spojeném království se kniha rychle stala bestsellerem i v USA.
- Před vydáním v USA bylo také provedeno několik úprav, včetně změny názvu a některých kulturních referencí, aby byla kniha atraktivnější pro americké publikum.
Tedy ano, úspěch knihy ve Spojeném království byl klíčovým faktorem, který vedl k jejímu vydání a následnému úspěchu ve Spojených státech.
Jaký byl původní název?
Původní název první knihy série byl “Harry Potter and the Philosopher’s Stone.” Tento název se používal v původním britském vydání knihy.
Změna názvu pro americké vydání
Když Scholastic Corporation zakoupila práva na vydání knihy ve Spojených státech, rozhodla se změnit název na “Harry Potter and the Sorcerer’s Stone.” Tento krok byl učiněn z obavy, že americké publikum by nemuselo rozumět odkazu na “philosopher’s stone” (filosofický kámen), který má v evropské kultuře hluboké historické a alchymistické kořeny. Místo toho použili slovo “sorcerer” (čaroděj), které mělo být podle nich srozumitelnější a atraktivnější pro americké čtenáře.
Reakce autorky
J.K. Rowlingová údajně s touto změnou názvu souhlasila, i když byla zpočátku proti jakýmkoliv změnám. Nakonec uznala, že pokud to pomůže knize lépe se prodávat v USA, je změna názvu přijatelná.
Měla JKR už od začátku literárního agenta, nebo rukopis nabízela sama?
J.K. Rowlingová rukopis “Harryho Pottera a Kamene mudrců” zpočátku nabízela sama, ale poté, co byla opakovaně odmítnuta, si najala literárního agenta. Zde je přehled klíčových kroků v tomto procesu:
- Nabízení rukopisu samostatně:
- Rowlingová nejprve poslala rukopis několika nakladatelům sama, ale byla odmítnuta. Mnozí z těchto nakladatelů uvedli různé důvody, včetně délky knihy a toho, že dětská literatura není dostatečně silný trh.
- Najmutí literárního agenta:
- Poté, co byla několikrát odmítnuta, Rowlingová se rozhodla hledat pomoc literárního agenta.
- Najala Christophera Littlea z Christopher Little Literary Agency. Christopher Little vzal rukopis a začal ho nabízet dalším nakladatelstvím.
- Úspěch s Bloomsbury Publishing:
- Little poslal rukopis nakladatelství Bloomsbury Publishing, kde si ho všiml Barry Cunningham, dětský knižní editor.
- Bloomsbury se rozhodlo rukopis vydat, přičemž klíčovou roli sehrála dcera vedoucího nakladatelství, která si přečetla první kapitolu a chtěla číst dál.
Najmutí literárního agenta Christophera Littlea bylo tedy klíčovým krokem, který pomohl J.K. Rowlingové najít vydavatele pro její knihu a zahájit tak její cestu k celosvětovému úspěchu.